غذاهایی که به زودتر خوابیدن شما کمک میکنند

  غذاهایی که سرشار از مواد نشاسته ای با محتوی پروتئینی می باشند، به شما کمک می کنند هنگام غروب احساس آرامش داشته باشید ویک خواب خوب و راحتی داشته باشید نیمرو و پنیر، پنیر سویای تفت داده شده، نان کامل گندم، غذاهای دریایی، گوشت و ماکیان همراه سبزیجات، ساندویچ و سالاد ماهی تن، فلفل تند قرمز و لوبیا اما بدون ادویه های دیگر، دانه های کنجد که روی سالاد ماهی تن پاشیده شده است، غذاهای سبک تر برای خواب شبانه به شما آرامش بیشتری می بخشند. غذاهای پرچرب و حجیم کار سیستم گوارشی شما را طولانی کرده و فرایند تولید گاز و صداهای شکمی شما را فعال نگه می دارند اگر شما از سوزش معده رنج میبرید از خوردن غذاهای تند و سیر خودداری کنید چرا که این مواد در خوابتان اختلال ایجاد میکند میتوانید عصرانه را زودتر میل کنید و از ساعت ۹شب به بعد چیز دیگری نخورید

غذاهایی که شما میخورید بر کیفیت خواب شما تاثیر میگذارد برخی غذاها خوابی آرامش بخش را ایجاد می کنند و برخی شما را بیدار نگه می دارند خواب آورها غذاهای حاوی تریپتوفان هستند. چون تریپتوفان آمینواسیدی است که بدن از آن برای تولید سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی کاهش دهنده پیام رسانی عصبی، استفاده می کند. بیداری بخش ها غذاهایی هستند که مواد شیمیایی عصبی را تحریک می کنند و در نتیجه سرعت فعالیت مغز را افزایش می بخشند. خوردن غذای سرشار از پروتئین بدون همراهی مواد نشاسته ای ممکن است شما را بیدار نگهدارد چون غذاهای غنی از پروتئین حاوی آمینواسید تیروزین هستند که فعالیت مغز را سرعت می بخشد.

غذاهای حاوی کافئین در صدر فهرست غذاهایی قرار دارند که باعث بیداری شما می شوند کافئین به عنوان یک محرک نه تنها سرعت سیستم عصبی بلکه فعالیت دیگر اندام های اصلی بدن را نیز افزایش می دهد. ۱۵دقیقه پس از نوشیدن یک فنجان قهوه سطح آدرنالین خون شما بالا می آید که عامل افزایش تپش قلب، افزایش تعداد تنفس، بازده ادراری و تولید اسید معدی است اثرات کافئین برعکس آن چیزی است که شما می خواهید اتفاق بیفتد تا به خواب بروید. همچنین کافئین هورمون های آدرنال را برای آزاد شدن قند ذخیره شده در کبد تحریک می کند و کبد قند را برای جایگزین کردن منابع استفاده شده آزاد می کند. افزایش کافئین تاثیر حیاتی بر تعادل قند خون دارد و پس از نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی قند خون را سریعاً بالا می آورد اما در هنگام عصر میزان آن پایین می یابد. اثر کافئین بر بدن چیزی شبیه قانون جاذبه است: چیزی که بالا می رود باید پایین بیاید. افزایش صبحگاهی (قندخون) غالباً با کاهش میزان آن در عصر همراه است.

همچنین کافئین خوب خوابیدن را با مشکل مواجه می کند. سهم کافئین خود را بشناسید. برخی افراد بیش از دیگران به کافئین حساس اند. بسیاری از افراد بزرگسال می توانند تا ۲۵۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند (مقدار متعادل موجود در ۲/۲۱ فنجان قهوه) و هیچ مشکلی در خواب شان نداشته باشند. بقیه پس از نوشیدن یک نوشابه کلاً دچار مشکل می شوند. زمان افزایش کافئین بدن خود را تنظیم کنید. در اکثر افراد اثر کافئین طی ۶ ساعت از بین می رود. بنابراین نوشیدنی قهوه هنگام صبح معمولاً در خواب عصر تداخل ایجاد نمی کند.

نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار به هنگام ناهار روی خواب شما اثر نخواهد داشت اما نوشیدن قهوه، چای یا نوشابه کولا در هنگام عصر شما را بیدار نگه می دارند. غذاهایی را که بیشترین میزان کافئین را دارند بشناسید قهوه، نوشابه های حاوی کولا و چای بالاترین میزان کافئین را دارند. برخلاف آنچه ما باور داریم شکلات کافئین زیادی ندارد ۲عدد بیسکویت شکلاتی ممکن است کمتر از ۵ میلی گرم کافئین داشته باشد، یک بسته نوشیدنی شکلات گرم ۵ میلی گرم و یک آبنبات شکلاتی تقریباً ۱۰ میلی گرم کافئین دارند

در واقع بسیاری از افراد دسرهای شکلاتی را که در آنها فرآورده های لبنی هم هست کاملاً خواب آور می دانند چون در آنها ترکیب تریپتوفان و کربوهیدرات ها موجود است می توانید انواع چای گیاهی بدون کافئین را به عنوان جایگزین قهوه و چای مصرف کنید. برخی نوشیدنی های درمانی برای سرماخوردگی و سردرد کافئین زیادی دارند. اگر به کافئین حساسیت دارید برچسب دارو را بررسی کنید یا با داروساز مشورت نمایید.

``1`1 1`

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − چهار =