ترس از ارتفاع

 

 

2194-4

ترس از ارتفاع

آیا شما از سوار شدن به هواپیما می‌ترسید. منظورمان ترس از هواپیما با این شرایط ناوگان هوایی کشور نیست؛ بهتر است بپرسیم آیا شما از بالا رفتن از نردبان می‌ترسید؟ فوبیا یا ترس مرضی واژه‌ای است که به مجموعه‌ای از علائم که هنگام ترس از شیء یا موقعیتی ظاهر می‌شوند، اشاره می‌کند. افراد می‌توانند واکنش‌های ترس را به حیوانات، موقعیت‌های اجتماعی یا ارتفاع نشان دهند.

بیمار مبتلا به این اختلال به غیرمنطقی بودن ترس خود، آگاه است ولی در عین حال قادر به مقابله با آن نیز نیست. فرد مبتلا به ترس از ارتفاع ممکن است حتی از تصور قرار گرفتن در ارتفاع یا تصور سرگیجه ناشی از قرار گرفتن در ارتفاع نیز دچار اضطراب شود. علت ترس از ارتفاع چیست؟ درباره علت ترس از ارتفاع مجموعه‌ای از عوامل زیستی و وراثتی در کنار عوامل محیطی و روان‌شناختی مطرح شده است، به طوری که به نظر می‌رسد در برخی از بچه‌ها که ذاتا مستعد این ترس هستند، وجود نوعی فشار مزمن محیطی یا روان‌شناختی لازم است تا یک اختلال‌ترس کامل شکل بگیرد. اکثر موارد ترس از ارتفاع در دوران کودکی شروع می‌شوند، اما ممکن است در اوایل بزرگسالی نیز ایجاد شوند.

:درمان ترس از ارتفاع

index بسیاری از افراد مبتلا به ترس‌های مرضی فکر می‌کنند ترس‌شان احمقانه، بچه‌گانه و ناچیز است. به همین علت بیشتر افراد سعی در پنهان کردن ترسشان میکنند و این باعث میشه که بیشتر این افراد در زندگیشان محدود شوند

خوشبختانه، ترس از ارتفاع درمان‌پذیر است و بیشتر افرادی که به دنبال درمان ترس خود هستند به‌طور کامل بر ترس‌های خود غلبه می‌کنند. این درمان ها شامل مصرف دارو می باشد همچنین با رفتار درمانی نیز قابل درمان می باشد

رفتار درمانی یکی از روش‌های درمانی است؛ سایر روش‌های درمانی نظیر روانکاوی، خانواده درمانی و نیز استفاده از داروها از سوی روانپزشکان توصیه شده‌اند که با بهبود قابل توجه این اختلال توام بوده است روانشناسان ترس را اینطور معنا می کنند: پدیده ترس هر چند که یک غریزه طبیعی است که در انسان از همان بدو تولد وجود دارد، اما هر گاه به دلیل تغییراتی که در شدت و نوع آن بوجود می‌آید از حالت عادی خارج شود.

انواع و اشکال مختلف ترس کدام است؟ ترس از بیکاری، ترس از حشرات و حیوانات، تنهایی، بی پولی ، تاریکی ,ارتفاع و… هر یک از ما ترس های خاص خودمان را داریم که از منابع متعددی ریشه می گیرند.

بهترین راه درمان اینگونه ترسی یهنی ترس از ارتفاع، حساسیت زدایی منظم می باشد در این روش فرد بایستی مراحلی را اجرا کند که باعث ایجاد ترس در او می شود ، در همان زمان با یادآوری یک خاطره لذت بخش از زندگی وضعیت خود را به حالت عادی می آورد و ترس خود رادور می کند تا به تدریج بتواند براین ترس خود غلبه نماید .

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − پنج =