خواص بوی گل ها

 

یک دسته گل همواره می تواند روحیه هرکس را بهتر کند اما، گلهای نرگس تأثیراتی بیشتر دارند آنها می توانند کلیدی برای درمان افسردگی تلقی شوند دانشمندان کشف کرده اند که مولفه های تشکیل دهنده گونه های گل برف در آفریقای جنوبی و گلهای نرگس می توانند از سد خونی مغزی یا دیوار دفاعی که مغز را منزوی نگاه می دارد، عبور کنند. این سد مشکل مهمی برای پزشکان در درمان شرایط مغزی چون افسردگی است چرا که دربرگیرنده پروتئینهایی است که به محض ورود دارو آن را پس می زند. مولفه های تشکیل دهنده در این گلها می تواند از این سد عبور کند رگهای خونی مغز برای اکثر مولفه ها غیرقابل نفوذ هستند و یکی از دلایل همین پروتئینهای فعال هستند. یافتن مولفه هایی که بتواند از این خط دفاعی عبور کند بسیار جالب بوده است.

رایحه ی گل می تواند باعث تقویت حافظه و آرامش شود. “بوها” مى توانند بر روند ساخته شدن هورمون ها، گرایش هاى شخصى، حرارت بدن، سطح هورمون ها، ساخته شدن انسولین، سوخت و ساز بدن، سطح هورمون استرس، هورمون هاى جنسى، سیستم دفاعى بدن، افکار و واکنش هاى آگاهانه اثر بگذارند. بوییدن گل ها به ویژه گل رز جهت تقویت حافظه بسیار موثر است. محققان دریافته اند با بوییدن گل رز، قسمتی از مغز که متعلق به یادگیری است، تقویت می شود. هم چنین تاکید می شود بوییدن گل ها هنگام خواب تاثیر بیشتری بر مغز خواهد گذاشت.

محققان دریافته اند در مکان هایی که هوا توسط خودروها و صنایع آلاینده آلوده می شود گل ها تا ۹۰ درصد بوی خود را از دست می دهند محققان آمریکایی اعلام کرده اند آلودگی هوا بر بوی گل ها تاثیر منفی دارد و موجب کاهش یا از بین رفتن بوی گل ها می شود هوای آلوده نه تنها بوی گل ها را کاهش می دهد، بلکه موجب اختلال در عملکرد و زندگی حشرات تغذیه کننده از گل ها می شود .. پژوهش تازه‌ای نشان می‌دهد تحریک قشر بینایی مغز با یک محرک الکتریکی می‌تواند حس بویایی فرد را افزایش دهد . ین یافته جالب که برای اولین‌بار چنین ارتباطی را میان بخش‌های گوناگون حسی مغز نشان می‌دهد، باعث خواهد شد محققان در شناخت کنونی خود، از پیچیدگی‌های زیست‌شناختی حواس گوناگون در مغز تجدیدنظر کنند.

تحریک حس بینایی می‌تواند به حس بویایی برای درک بهتر بوها کمک کند پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : گُل نرگس را ببویید، هر چند در روز یک بار، هر چند در هفته یک بار، هر چند در ماه یک بار، هر چند در سال یک بار، و هر چند در همه عمر، یک بار؛ چرا که در قلب، هسته‏اى از دیوانگى، جذام و پیسى وجود دارد و بوییدن نرگس، آن را دور مى‏کند

MahPic_Ir_Beautiful_images_flowers  (11)

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =