میوه های ممنوعه برای کودکان زیر یکسال

 

چه میوه هایی را نباید به کودکان زیر یکسال بدهیم؟ میوه‌های دانه‌دار همچون کیوی و توت فرنگی و نیز سفیده تخم مرغ به دلیل ایجاد حساسیت و آلرژی و خوردن عسل به دلیل ایجاد مسمومیت برای کودکان زیر یک سال ممنوع است.

علت بروز حساسیت یا آلرژی توسط مواد غذایی همچون سفیده تخم مرغ و میوه‌هایی مانند گیلاس، کیوی و …. تولید ایمونوگلوبین ای و چگونگی بروز علائم حساسیت در کودکان نیز به صورت کهیر و قرمزی پوست است حساسیت به پروتئین شیرگاو نیز از جمله حساسیت‌های غذایی کودکان است حساسیت به شیر گاو، ناشی از حساسیت به کازئین شیر است و از آنجایی که این نوع پروتئین در اثر حرارت بالا و جوشاندن تغییر می‌کند اغلب افراد به ویژه کودکان با مصرف شیر جوشانده و استریلیزه ی شیر خشک دیگر دچار آلرژی نمی‌شوند.

هچنین کارشناسان تغذیه خوردن عسل را برای کودکان زیر یکسال ممنوع اعلام کرده اند به دلیل نارس بودن دستگاه گوارش نوزادان زیر یک سال ،،باکتری کلستریدیوم بوتولینوم غیر فعال موجود در عسل نمی‌تواند توسط ترشحات معده به طور کامل غیر فعال شود بنابراین سم بوتولیسم در دستگاه گوارش نوزاد تولید و نوزاد دچار مسمومیت شدید غذایی می‌شود.گاهی این سم با فلج کردن عضله تنفسی نوزاد می‌تواند منجر به مرگ وی شود. نابراین این باور عمومی که ترکیب غذای کمکی نوزاد زیر یک سال با عسل باعث مقوی شدن آن می‌شود، کاملا نادرست است. مواد غذایی که در دوره شیرخواری مجاز نیست و ممکن است باعث خفگی شیرخوار شود: دانه کشمش دانه انگور ذرت تکه های سوسیس آجیل تکه های سفت و خام سبزی ها مثل هویج و … تکه های گوشت

مواد غذایی که ممکن است مشکلات دیگری ایجاد نمایند قهوه یا چای پررنگ: سبب بی قراری کودک می شود. عسل غیر پاستوریزه، شیر پاستوریزه، پنیر، سفیده تخم مرغ، شکلات، میگو، بادام زمینی، فلفل و ادویه جات، ترشی ها، نمک، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی از میوه ها خربزه، کیوی، انواع توت (توت سفید، توت فرنگی، شاه توت، تمشک)، آلبالو، گیلاس، از حبوبات لپه و نخود، از گروه سبزی ها اسفناج و کلم.

در تهیه غذای کمکی، ارجحیت با غذای خانگی است یا غذای کمکی تجاری؟ غذای کمکی خانگی که در خانه تهیه می شود بر آنچه که به صورت تجاری و در قوطی های آماده در دسترس خانواده ها قرار می گیرد ارجحیت دارد متخصص کودکان و نوزادان می گویند: عسل، نمک، سفیده تخم‌مرغ، اسفناج، کیوی، خربزه، آلبالو، گیلاس و انواع توت شامل توت سفید، شاه توت و توت‌فرنگی برای نوزادان زیر یک سال ممنوع می باشد.

``1``11`1 `1``1`1`

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 9 =